TEST: Slaňovací brzdy ISC D4 a CT SPARROW
  Zpět na úvod

Datum: 11. 3. 2015

Slaňovacích brzd, ať už sportovních či pracovních, je na trhu nepřeberné množství. Jejich použití se ovšem vždy odvíjí od typu dané slaňovací brzdy a způsobu nasazení v terénu deklarovaného výrobcem v návodu k použití. Hlavní úloha slaňovacích brzd je samozřejmě kontrola rychlosti při slanění, záchraně zraněného, nouzovém výstupu či krátkém výstupu po laně, polohování (s nutností zajištění na druhém laně pomocí zachycovače pádu), ale lze je použít i v systémech pro vytahování břemen.

Obchod worksafety.cz specializující se na prodej vybavení pro arboristy, výškové pracovníky, horolezce, ale i hasičské a záchranné jednotky přivedl na český trh v roce 2014 dvě novinky: slaňovací brzdy ISC D4 a CT Sparrow, které jsou určeny pro práci ve výškách, lanové přístupy a při slaňování či spouštění.

Worksafety.cz poskytlo tyto slaňovací brzdy dobrovolné záchranné jednotce HASIČI – RESCUE, respektive její lezecké skupině, jejímž úkolem bylo otestovat tyto slaňovací brzdy v praxi. Obě slaňovací brzdy jsou určeny pro práci ve výškách, lanové přístupy a pro lezecké záchranné složky.

Testování se zúčastnilo celkem 7 záchranářů – lezců, kteří vyzkoušeli tyto produkty v reálném prostředí během pravidelných výcviků své jednotky.

První část testování se odehrála v průmyslovém prostředí, tedy na budovách a železobetonovém skeletu nebo v systému příhradových konstrukcí. Testování se zaměřilo na použití brzd při práci ve výškách, tedy jejich použití při vlastním pohybu pracovníka na laně. Ve druhé části byly použity při nácviku záchrany (spouštění zraněné osoby v nosítkách z budovy se záchranářem, nebo naopak zapojení do kladkostroje a vytahování z podzemní jímky), kde se osvědčila zejména brzda ISC D4. Hlavním aspektem testování brzd při záchraně bylo zjistit, jak jsou brzdy univerzální pro použití při záchraně oběma směry.

Druhá část testování, která probíhala v přírodním skalním prostředí, byla zaměřena na pohyb lezce ve členitém terénu, nebo naopak po rovné skalní plotně. I v tomto prostředí se testovala záchrana zraněného z visu, transport osoby z lomu nebo nález zraněné osoby a následný transport z nedostupného skalního terénu.

Slaňovací brzdy byly použity na těchto pozicích:
- Lezec při sestupu / výstupu (D4, Sparrow)
- Brzda jako polohovací zařízení u nosítek (D4, Sparrow)
- Brzda jako spouštěcí zařízení nosítek (D4)
- Brzda jakou spouštěcí zařízení jedné osoby (Sparrow)
- Brzda jako součást kladkostroje (D4)

Jak testování probíhalo a především, jak dopadlo, se můžete podívat v přiložených dokumentech.

Chcete se s námi podělit o Vaše zkušenosti s těmito slaňovacími brzdami? Napište nám!

Protokoly ke stažení naleznete níže.
Foto: HASIČI – RESCUE, Martin Říha. 

Dokumenty ke stažení