Seriál: zdraví a arboristika: Doplňky stravy pr...
  Zpět na úvod

Datum: 20. 1. 2016

Doplňky stravy existují v mnoha druzích a podobách, nicméně jejich společným účelem je podpora naší imunity, energetické bilance či metabolických pochodů. My si níže některé nejznámější doplňky trochu rozebereme a podíváme se na to, jak je nejlépe a nejúčinněji využít.

Trochu obecné teorie

Doplňky stravy jsou látky sloužící k doplnění výživy. Dnešní svět, a to nejen sportovní, je zahlcen velkou nabídkou nejrůznějších výrobků, které by měly sloužit na doplnění energie, na růst svalové hmoty, na zvyšování výkonnosti, na snižování hmotnosti a na další a další podporu či omezení nějakého našeho metabolického pochodu. Jedná se z velké části o velmi výhodný obchod pro společnosti vyrábějící tyto preparáty, je proto dobré si uvědomit, že některé z těchto přípravků dostupné na našem trhu mohou obsahovat zakázané nebo naopak zcela neúčinné substance. Vždy bychom měli užívání těchto doplňků zvážit, popřípadě si ověřit jejich bezpečnost poradou s vaším praktickým lékařem, pokud si nejste jisti. O schvalování doplňků výživy rozhoduje Ministerstvo zdravotnictví, které tyto schvaluje na základě posudku Státního zdravotního ústavu o zdravotní nezávadnosti.

Zde uvádíme odkaz na databázi schválených doplňků stravy.

1. Zdroj energie a doplňky pro regeneraci

Sacharidy:
- Sacharidové prášky a nápoje (obsahují více typů sacharidů).
- Energetické tyčinky a gely (obsahují sacharidy, bílkoviny i tuky).

Gainery:
- Sacharidovo-proteinové koncentráty (doplňují glykogenové zásoby ve svalech). 

Kreatin:
- Je okamžitým zdrojem energie, podporuje nárůst svalové síly a hmoty, oddaluje únavu, šetří glykogen.

Koenzym Q10:
- Podporuje vitalitu, zvyšuje množství energie, podporuje imunitní systém, oddaluje únavu, zlepšuje aerobní výkon.

Kofein:
- Stimulant, potlačuje únavu.

Sportovní nápoje:
- Iontové a energetické nápoje, rychlé zdroje energie.

Taurin:
- Zlepšuje koordinaci pohybů, soustředění, psychiku, potlačuje únavu.

Aminokyseliny:
- Podporují růst svalové hmoty, urychlují regeneraci svalů a chrání svaly před poškozením.

L-karnitin:
- Šetří svalový glykogen, podporuje odbourávání tuků.

BCAA (větvené aminokyseliny-valin, leucin, izoleucin):
- Chrání bílkoviny před odbouráváním, oddalují únavu, chrání organismus před poklesem hladiny glykémie.

2. Doplňky pro zvyšování imunity s cílem zdravotní prevence

Echinacea:
- Zvyšuje imunitu.

Ginko biloba:
- Antioxidant, prokrvuje periferní části těla.

Glukosaminsulfát:
- Má protizánětlivé účinky, podporuje regeneraci chrupavek.

Vláknina:
- Podporuje trávení, snižuje hladinu cholesterolu, zvyšuje imunitu.

Probiotika:
- Zvyšují obranu bakteriálního systému střev.

Kyselina alfa-lipoová (ALA):
- Antioxidant, zlepšuje poměr HDL a LDL cholesterolu.

Chróm:
- Stabilizuje hladiny glykémie.

Při koupi doplňků dávejte přednost přípravkům, které se opírají o vědecky podložené výsledky o jejich účinnosti a obsahují komplexní informace o případných zdravotních rizicích! 

Zdroj: MANDELOVÁ, Lucie a Iva HRNČIŘÍKOVÁ. Základy výživy ve sportu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerita, 2007. ISBN 978-80-210-4281_0.